Skip to content

বিশ্বনাট্য দিবসের বাণী ২০০৯

April 29, 2013

বিশ্বব্যাপী আর্থিক মন্দার এই বিধ্বস্ত পটভূমিতে এ বারের বিশ্বনাট্য দিবসের বাণী দিয়েছেন ব্রাজিলিয়ান নাট্যকার আগস্তো বোয়াল। লাতিন আমেরিকার কঠিন আবহে বয়সে, ভাবনাবৈচিত্রে ও আপসহীন প্রতিবাদে বিশিষ্ট হয়ে ওঠা ৭৮ বছরের এই তেজি নাট্যকার সারা দুনিয়া ঘুরে বেড়ান তার ‘নিপীড়িতের থিয়েটার’ বা ‘থিয়েটার অফ দ্য অপ্রেসড’-এর তাত্ত্বিক ভাবনা আর নিত্যনবীন পরীক্ষামূলক নাট্য পদ্ধতির শিক্ষণ নিয়ে। ১৯৬১ সালে ‘দক্ষিণ আমেরিকার বিপ্লব’ নাটকটির সূত্রে রাজনৈতিক প্রতিবাদে থিয়েটারে নতুন এক পদ্ধতির দরজা খুলেছেন বোয়াল। মঞ্চ থেকে মঞ্চের বাইরে থিয়েটারকে নিয়ে এসে অনির্দিষ্ট দর্শককে অনির্দিষ্ট অভিনয়স্থলে অনির্দিষ্ট নাটকীয় দ্বন্দ্ব ও প্রশ্নের সামনে নিয়ে আসে বোয়ালের নাট্যপদ্ধতি। মার্কসবাদে বিশ্বাসী এ বারের বিশ্বনাট্য দিবসের বাণীতে বিশ্বব্যাপী আর্থিক মন্দা আর তার পেছনে ধনতন্ত্র ও সাম্রাজ্যবাদের জনবিরোধী ভূমিকাকে চিহ্নিত করে দৃপ্তকণ্ঠে ডাক দিয়েছেন নাট্যকর্মীদের সমাজটাকে বদলে দেয়ার কাজে থিয়েটারকে অস্ত্র হিসেবে ব্যবহার করতে।

09boallarge

বিশ্বনাট্য দিবসের বাণী ২০০৯

দৈনন্দিন জীবনে যা আমাদের এত চেনাজানা তাকেই থিয়েটারে অচেনা-অদেখা মনে হয়। থিয়েটার মানে আমাদের যাপিত জীবনের উপর সঞ্চায়িত আলোকসম্পাত।


গত সেপ্টেম্বরেই আমরা একটা গোপন সত্য প্রকাশের নাটকীয়তায় চমকে গিয়েছিলাম। আমরা এতকাল ভেবে আসছি চারিদিকের এত যুদ্ধ সঙ্ঘাত, গণহত্যা, খুন আর অত্যাচার সত্ত্বেও নিজেরা বেশ এক নিরাপদ দুনিয়াতেই বাস করছি, কারণ ওসব ঘটনা ঘটে আমাদের সুখী গৃহকোণের অনেক দূরে আরণ্যক সমাজে। আমরা এতকাল নামী ব্যাঙ্কে টাকা জমিয়েছি, শেয়ার বাজারে টাকা খাটিয়েছি, বিশ্বস্ত এবং সৎ সঞ্চয় কর্মীদের হাতে টাকা জমা দিয়েছি,—সেই আমাদের হঠাৎ বলা হল, তোমাদের এত সাধে ও কষ্টে জমানো অর্থের আর কোনো অস্তিত্ব নেই এবং হঠাৎই অর্থনীতিবিদরা এই ভয়ঙ্কর উদ্ভট সত্যকে আবিষ্কার করলেন। বোঝা গেল, এর পেছনে যারা, তারা আর বিশ্বাসযোগ্য নয়, সম্মানীয়ও নয়, এটা খুবই খারাপ থিয়েটারের মতো ছিল গোটা ব্যাপারটা। এটা ছিল একটা নোংরা নাট্যকাহিনী যে কাহিনীতে কিছু লোকের ভাগ্য চকমক করে হাসিতে। কিন্তু অধিকাংশ লোকের ভাগ্যেই নেমে আসে অন্ধকার। গেল গেল রব তুলে ধনী দেশগুলোর কিছু রাজনীতিবিদ সভা করলেন, শলা করলেন এবং কিছু জাদুকরী টোটকার সন্ধানও পেলেন। আমরা যারা ওদের কাজ আর সিদ্ধান্তের হতভাগ্য শিকার তাদের ব্যালকনির শেষ পংক্তিতে বসে নীরব দর্শক হয়ে সব দেখতে হল।

বিশ বছর আগে আমি রাসিনের(Racine) ফেদ্রে (Phedre) মঞ্চস্থ করেছিলাম রিও-ডি-জেনিরোতে। মঞ্চ ছিল দরিদ্র। রোদে শুকোতে দেওয়া পশু-চামড়ার ওপর ছিল অভিনয়স্থল—ঝাড় থেকে কেটে আনা বাঁশ দিয়ে ঘেরা চারপাশ। প্রতিটি মঞ্চায়নের আগে আমি অভিনেতাদের বলতাম, এতকাল দিনের পর দিন যে গল্প আমরা মঞ্চের ওপর দাঁড়িয়ে ফেঁদেছি, তা কিন্তু এই বাঁশ ডিঙিয়ে অভিনয়স্থলে যাওয়ার সঙ্গে সঙ্গেই শেষ। কারণ এই মুহূর্তে আমাদের আর কোনো মিথ্যা বলার অধিকার রইল না। থিয়েটার এ ধরনের গোপন সত্যকেই আঁকড়ে ধরে। ঘটমান বর্তমানের গভীরতা লক্ষ্য করলে দেখা যায়, এখন সমস্ত সমাজে, সমস্ত জাতি-উপজাতিদের মধ্যে, সব রকম লিঙ্গ বৈষম্যের মধ্যে, সামাজিক শ্রেণী আর জাতপাতের কথা উঠলেই আমরা তো প্রায়ই অত্যাচারিত ও অত্যাচারীকে একই পটভূমিতে দেখতে পাই। দেখতে পাই একটা নোংরা নিষ্ঠুর দুনিয়াকে, তাই আমাদের এখন শল্য চিকিৎসার জন্য যেমন অজ্ঞান করার ঔষধ দরকার হয়, তেমন কিছু দরকার একটা বড় শল্য চিকিৎসার জন্য এবং আমি জানি এটা সম্ভব।


আমাদের হাতে এক নতুন দুনিয়া তৈরির ভার, কারণ আমরা তো আমাদের থিয়েটারকে মঞ্চেই তৈরি করি। জীবনের প্রতি ক্ষেত্রেই থিয়েটারের স্থান আছে। সেই নাট্য দৃশ্যটি তৈরি হযে এল বলে যখন আপনারা ঘরে ফিরে নিজের নাটক সৃষ্টির কাজ শুরু করবেন, যা এতদিন দেখতে পাননি তাকে অন্বেষণ অবশ্যম্ভাবী। কারণ থিয়েটার শুধুমাত্র একটা ঘটনা নয়, এটা প্রাত্যহিক জীবনযাপনের একটা অঙ্গ। আমরা সবাই অভিনেতা। একজন নাগরিক হওয়া মানে শুধু ঘর বেঁধে সমাজে বাস করা নয়, সমাজটাকে বদলে দেওয়ার চেষ্টাটাও নাগরিকেরই দায়িত্ব।
আগস্তো বোয়াল
(পর্তুগিজে দেয়া বাণী থেকে ইংরেজি অনুবাদ, ইংরেজী থেকে চন্দন সেনের বাংলা অনুবাদ।)

**এটি লেখক হিসেবে লেখা পোস্ট নয়, কম্পোজার হিসেবে কম্পোজ করা পোস্ট। বিভিন্ন সূত্র থেকে নেয়া কয়েকটি লেখার যোগসাজোস।

From → নাটক

7 Comments
  1. World Theater Day Message 2016 [http://nirmanblog.com/masudkarim/3586#comment-55973]

    Anatoli Vassiliev is an internationally acclaimed theatre director and professor of Russian Theatre. He is the founder of the Moscow Theatre School of Dramatic Arts initially located on Povarskaia road, then relocated in a new building on Sretenka road. It is an architecturally original space, conceived according to Vassiliev’s plans for the purposes of theatrical research to which it is dedicated.

    He has taught many times at the Lounatcharski State Conservatory of Dramatic Art (GITIS), the VGIK Moscow Institute of Cinema, and the ENSATT (École nationale supérieure des arts et techniques du théâtre) in Lyon. He is considered to be the greatest Russian director of his generation.

    In 1968 Anatoli Vassiliev enrols in GITIS and studies with Andrei Popov and Maria Knebel. In 1973 he starts working in the Moscow Art Theatre where he adapts Osvald Zagradnik’s A Solo for a Clock with Chimes. From 1977 onwards, he works at the Stanislavski Theatre under the leadership of Andrei Popov. He gains recognition with the stage adaptation of Maxim Gorki’s The First Draught of Vassa Zheleznova, and The Grown Daughter of a Young Man, by Victor Slavkin.

    In 1982 he is invited by Yuri Luybimov’s Taganka Theatre. His performance Cerceau, is recognized as the best adaptation in 1985. During the 1980s he begins to teach classes for script writers and film directors.

    He establishes his theatre, the Dramatic Arts School, in 1987. The theatre’s first performances take place in the basement of the Povarskaia road building, north of the Arbat district in the centre of Moscow. The company’s inaugural season is launched on February 24th 1987 with Luigi Pirandello’s Six Characters in Search of an Author. Together with Cerceau that Viktor Slavkin wrote specifically for the company, both productions tour in Western Europe for the first time in 1987-1988
    His school becomes a laboratory for experimentation on the voice and body of the actor. Anatoli Vassiliev dedicates himself in the mise-en-scene of non-theatrical texts in order to interrogate their orality and literary value.

    Having been musically educated himself, Vassiliev often returns to music in his work. Having studied in depth the structures of the play through the methodology of the « etude » he is interested in the ways the inner life of an idea can be manifested through the verb. He studies the materiality of sound, the intonation, looking to put the words into movement: the sound must become flesh.

    Anatoli Vassiliev gradually gains international reputation. In 1992 he stages Lermontov’s Masquerade in the Comédie Française, and the next year, in Rome, Pirandello’s Each in His Own Way. In 1997 his Lamentations of Jeremiah is performed in the Avignon festival and in Italy and Berlin. The performance receives Russia’s national Golden Mask prize for best performance and best scenography. In 1998 he presents Pushkin’s Don Juan or the Stone Guest in the Cartoucherie.

    He stages Dostoyevsky’s Uncle’s Dream (1994, Budapest), Tchaikovsky’s Dama Pika (1996 Weimar), Ostrovsky’s Coupables Innocents (Hungary 1998), Pushkin’s Mozart and Salieri (2000), Heiner Muller’s Medea Material (2001).

    On May 4th 2001, his company moves to the new building of Sretenka road, built according to the plans by Vassiliev and Igor Popov, Boris Tkhor and Sergei Goussarev. The structure of the new building with its two stages (The Manege and The Globe) and its large glass windows, is considered to contribute to the atmosphere of an artistic laboratory to which its creators aspire.

    In 2005 he stages Medea Material again at the Theatre des Amandiers in Nanterre. In 2006 he presents From the Voyage of Oniegin, adapted from Pushkin and Tchaikovsky at the Odeon theatre and he is invited by Avignon festival to present Mozart and Salieri and The Iliad.

    In 2006, following a conflict with Moscow’s administrative authorities, Vassiliev leaves his position at the School of Dramatic Arts and moves to Europe. He works in Paris, Lyon and London. Three years later he is invited by the director of the Bolshoi Theatre to stage an adaptation of Don Giovanni.

    In 2010 Vassiliev launches a three year course for the training of theatre educators. The course, based in Venice, runs for two months each year and is targeted primarily to Italian professionals although it attracts also educators, actors and directors from all over the world. In 2011, at the Grotowski Institute in Wroclaw, Poland, Vassiliev launched a research seminar on acting techniques. The seminar lasted 2 years and brought together graduates of the Venice course alongside actors from various European countries.

    In March 2016 Vassiliev directs Marguerite Duras’ La Musica Deuxième, in the Comédie Française in Paris. He is assisted by his long-time collaborator Natalia Issaeva, translator and theatre researcher, and by Boaz Trinker, a specialist in actors’ training.

    Prix et récompenses
    1988 : Prix Stanislavski, Moscou
    1988 : Prix Coupe Ubu pour le meilleur spectacle, Milan
    1989 : Grand Prix du Festival des Amériques, Montreal
    1989 : Chevalier des Arts et des Lettres, Russie
    1990 : Prix Europe Nouvelles Réalités Théâtrales, Premio Europa, Taormina
    1992 : Prix Chaos (Prix Pirandello), Agrigente
    1993 : Maître émérite des Arts de la Russie
    1995 : Prix Stanislavski pour la contribution à la pédagogie théâtrale, Moscou
    1997 : Masque d´Or, Moscou
    1999 : Prix d‘État de la Fédération de Russie
    2005 : Chevalier des Palmes académiques, Russie
    2006 : Commandeur des Arts et des Lettres, Russie
    2008 : Ambassadeur mondial du théâtre de l´ITI/UNESCO
    2012 : Prix Coupe Ubu pour la pédagogie théâtrale, Milan

    Mise en scène (extrait)
    1973: Solo pour Horloge et Carillon de Osvald Zagradnik, mises en scène à Moscou, Rostov et à Oufa
    1978: La Première Version de Vassa Jeleznova d’après Maxime Gorki, Théâtre Stanislavski Moscou
    1979: La Grande Fille adulte d‘un homme jeune de Victor Slavkine, Théâtre Stanislavski Moscou
    1985: Le Cerceau de Victor Slavkine, Théâtre de la Taganka Moscou
    1987: Six personnages en quête d‘auteur de Luigi Pirandello, Théâtre École d‘Art Dramatique de Moscou, Festival d‘Avignon 1988
    1990: Ce soir on improvise de Luigi Pirandello, Parme, Fontaneletta. Tournée : Autriche, Yougoslavie
    1990: Je suis une mouette d‘après les pièces d‘Anton Tchekhov
    1992: La République de Platon
    1992: Le Bal Masqué de Mikhail Lermontov, Comédie-Française
    1992: Vis-à-vis d‘après le roman de Dostoïevski L‘Idiot avec le Centre Künstlerhaus Bethanien de Berlin
    1993: A chacun sa vérité de Luigi Pirandello ou Leçons de mise en scène, Centro Teatro Ateneo Rome
    1993: Fiorenza et Joseph et ses frères de Thomas Mann
    1994: Amphitryon de Molière huit dialogues
    1994: Le Songe de l‘oncle de Dostoïevski, Budapest
    1996: La Dame de pique de Tchaïkovski, Théâtre national allemand Weimar
    1997: Les Lamentations de Jérémie spectacle chanté en slavon, Festival d‘Avignon (création à Moscou en 1996)
    1997: Dix scènes d‘Amphitryon de Molière, Théâtre École d‘Art Dramatique de Moscou, Festival d‘Avignon
    1998: Coupables sans faute d‘Alexandre Ostrovski, Hongrie
    1999: Don Juan ou le convive de pierre et autres poèmes d‘Alexandre Pouchkine, Théâtre du Soleil
    2000: K … d‘Alexandre Pouchkine
    2002: Médée-Matériau d‘Heiner Müller, Festival d‘Avignon
    2002: Amphitryon de Molière, Comédie-Française
    2005: Médée-Matériau d‘Heiner Müller, Théâtre des Amandiers Nanterre
    2006: Mozart et Salieri d‘Alexandre Pouchkine. Requiem de Vladimir Martynov, Festival d‘Avignon
    2006: Iliade Chant XXIII, Les Funérailles de Patrocle. Les Jeux d‘après Homère, Œuvre collective du théâtre École d‘Art dramatique, Festival d‘Avignon
    2006: Du Voyage d‘Onéguine d‘après le roman en vers d‘Alexandre Pouchkine Eugène Onéguine et Tchaïkovski, Ateliers Berthier
    2007: Thérèse philosophe de Jean-Baptiste Boyer d‘Argens, Théâtre de l‘Odéon
    2016: La Musica Deuxième de Marguerite Duras, Comédie française
    Pédagogie théâtrale (extraits)
    1992: Centre international de formation en arts du spectacle, Bruxelles, « Le Bal masqué » de M. Lermontov
    1994: Académie Expérimentale des Théâtres, Verbier, Suisse, « Don Juan ou Le Convive de pierre de Pouchkine », « L’Idiot » de Dostoïevski
    Octobre : suite du chantier, Conservatoire, Paris
    1995: master class auprès du CFPTS, Bagnolet, « La Mouette » de Tchekhov, « L’Idiot » et « Les Démons » de Dostoïevski
    1997: École des Maîtres, avec des comédiens italiens, français et belges, « Le Joueur » de Dostoïevski, Fagagna, Italie. Présentation des travaux à Fagagna, Rome, Paris, Bruxelles et Moscou
    2000-2004; Des comédiens français séjournent régulièrement à l’École d’art dramatique de Moscou, notamment grâce à l’Académie Expérimentale des Théâtres. Dans le nouveau bâtiment de son théâtre «L’École d’Art Dramatique» (ouvert en 2000 au centre de Moscou, à rue Sretenka, et dont l‘architecture est conçue par Vassiliev lui-même ensemble avec son scénographe, Igor Popov), Vassiliev continue toujours son travail sur la langue russe, le monde culturel et spirituel russe, mais aussi sur toute la culture de l’Europe, la Grèce antique, la Bible, l’Occident d’aujourd’hui. Pouchkine, Lermontov, Tchékhov et Dostoïevski, mais aussi, également, Homère, Platon, Érasme, Molière, Rostand, Maupassant, Dumas, Oscar Wilde, Thomas Mann, Pirandello, Heiner Müller, etc. Parmi ses projets de laboratoire les plus récents on peut nommer « La République » de Platon, « La Soirée de Molière », « Matinée Pouchkine » (2000), « Homère. Iliad » (1996-2002). Les derniers spectacles montés à Moscou: « K… » (Fondé sur les poèmes de Pouchkine, 2000), « Mozart et Salieri » de Pouchkine (2000), « Médée-matériau » de Heiner Müller (2001), « Iliad. Chant XXIII » d‘Homère (2001), « Du Voyage d’Onéguine » de Pouchkine (2004).

    Stages et projets pédagogiques récents francophones, Stages à l’ARTA (Cartoucherie):
    1997: « Platon: structures dramatiques »
    1999: « Dostoïevski dramatique »
    2004: « Action verbale dans le texte poétique: Baudelaire et Rimbaud »
    2007: « L’analyse-action: approche nouvelle à Gorki »
    2008/2009: « Parole poétique – parole agissante »
    2011: Pouchkine; « Pédagogie théâtrale comme passion artistique »
    2016: « Actions physiques dans la pratique scénique »

    Autres stages en France:
    1996: Pouchkine, « K*** », Maison de la Poésie, Paris
    1996: « Les Trois Sœurs » de Tchékhov, le stage et spectacle du diplôme, Conservatoire de l’art dramatique de Saint-Étienne
    2009: Festival « Les Passages », Nancy, master class « Psychologie en action »
    2013: « Creuser le texte pour trouver l‘action », Grenoble

    ENSATT
    Du 2004 au 2008 Vassiliev occupe la position du Directeur artistique au Département de Recherche et Formation à la Mise en Scène à l‘ENSATT (École Nationale Supérieure des Arts et Techniques de Théâtre) à Lyon. En 2007 les élèves de Vassiliev finissent la troisième année des études avec la présentation publique de 19 spectacles (dans le cadre de trois projets: «La dramaturgie française contemporaine», «Platon/Magritte» et «L’Impromptu de Versailles»). En 2008 ils présentent trois cycles des spectacles dans le programme officiel du Festival d’Avignon («Atelier Vassiliev» : «Soirée Platon/Magritte 1», «Soirée Platon/Magritte 2», «L’Impromptu de Versailles» de Molière). En 2010, sous la direction artistique de Vassiliev ils montrent au théâtre de « L’Atalante » à Paris la série de six spectacles « Soirées Tchékhov ».

    Projets pédagogiques principaux récents
    À part de ça, Vassiliev poursuit toujours son activité pédagogique en Italie (Rome, Milan, Città di Piove, Venise), Grèce (Athènes), Espagne (Barcelona), Allemagne (Berlin), projet biennal (avec la résidence) à Wroclaw (Pologne), au Centre de Grotowski, etc.

    2010-2013: Le projet pédagogique en Italie (Venise): «L‘Isola della Pedagogia: La Formation pour les formatteurs», 2010-2013. Le travail avec le groupe international de jeunes acteurs, metteurs en scène et professeurs de théâtre.

    UTE
    Depuis des années (jusqu’au 2006, l’année quand Vassiliev quitte la Russie) le théâtre de Vassiliev «L’École d’Art Dramatique» était un membre de l‘UTE “L’Union des théâtres de l’Europe”; en suivant l’invitation des dirigeants de l’Union, Vassiliev continue toujours comme un membre personnel de l’UTE.

  2. This Year’s Message Authors
    http://www.world-theatre-day.org/messageauthor.html

    To celebrate the 70th Anniversary of the International Theatre Institute and to underline the cross-cultural and international aspect of theatre and of ITI, the Executive Council has selected five message authors to write a message – one from each of the five UNESCO Regions: Africa, the Americas, Arab Countries, Asia Pacific and Europe.

    Asia Pacific: Ram Gopal BAJAJ, India
    World Theatre Day 2018 Message by Ram Gopal BAJAJ

    Click to access 2018RamGopalBajajEN.pdf

    Arab countries: Maya ZBIB, Lebanon
    World Theatre Day 2018 Message by Maya ZBIB

    Click to access 2018MayaZbibEN.pdf

    Europe: Simon MCBURNEY, UK
    World Theatre Day 2018 Message by Simon MCBURNEY

    Click to access 2018SimonMcBurneyEN.pdf

    The Americas: Sabina BERMAN, Mexico
    World Theatre Day 2018 Message by Sabina BERMAN

    Click to access 2018SabinaBermanEN.pdf

    Africa: Wèrê Wèrê LIKING, Ivory Coast
    World Theatre Day 2018 Message by Wèrê Wèrê LIKING

    Click to access 2018WereWereLikingEN.pdf

  3. Stage director, playwright, theatre educator, professor
    https://www.world-theatre-day.org/carlos_celdran.html

    Carlos Celdrán is an award-winning and highly esteemed theatre director, playwright, academic and professor, living and working in Havana, Cuba and presenting his work all over the world.

    Born in 1963 in Havana, Carlos Celdrán first honed his love and expertise of theatre at the Higher Institute of the Arts in Havana, where he received a Bachelor’s degree in Performing Arts Studies. After graduating with honours in 1986, he immediately went to put his learning to professional use in the field, working first as resident advisor, and later as resident stage director for Teatro Buendía in Havana.

    He held this role until 1996, at which point he decided the time was right to create his own theatre group, the now world-known and highly esteemed Argos Teatro. Based again in Havana, Cuba, Argos Teatro has won great fame with its renditions of European classics, contemporary Latin American plays, and original productions under Carlos Celdrán’s expert stewardship as stage director.

    The performances of Argos Teatro have aimed to breathe new life into the canon of modern European theatre, with performances of Brecht, Beckett, Ibsen and Strindberg bringing European culture and tastes to a Latin American audience. They have done much work for Cuban playwrights, showing productions of local artists such as Gonzalez Melo on multiple occasions. It is this fusion of different cultures that has helped Argos Teatro, one of Cuba’s leading theatre groups, to be acclaimed beyond borders. Their celebrated acting laboratory, which seeks to find a common language for performing artists, has been considered a heralded initiative which brings the world together.

    The highpoint of the company’s existence to date was its production entitled Ten Million, a piece written and directed by Carlos Celdrán himself. This piece won critical acclaim, and was performed both in Cuba and internationally. Their most recent showing, Misterios y pequeñas piezas (Misteries and Small Pieces) in 2018, also written and directed by Carlos Celdrán, has been likewise well received.

    Such endeavours for Cuba and international theatre have seen Carlos Celdrán recognised with awards and plaudits on countless occasions. He has won the Cuban Theatre Critics Award in the category of Best Staging on multiple occasions – receiving the award a remarkable 16 times from 1988 to 2018. Beyond this critical acclaim, he has also won the recognition of his country and the world, receiving the National Distinction of Cuban Culture in 2000 and the Cuba National Theatre Award in 2016, among many others.

    During this remarkable career, Carlos Celdrán has remained dedicated to inspiring and helping others by working as a professor at high-level institutions in Cuba, South America and Europe. He himself has constantly worked to improve and deepen his knowledge, receiving his Master’s in 2011 from the Rey Juan Carlos University of Madrid. Carlos Celdrán’s teaching skills have made him be part of the faculty of the Cuban Higher Institute of the Arts for more than 20 years, and has been the head of the Master’s Degree course for stage direction since 2016, passing on his knowledge to the next generations of Cuban theatre makers. At the same time as this, he finds his outlet for artistic expression with his direction and playwriting with Argos Teatro.

  4. Shahid NADEEM
    Playwright
    Shahid Nadeem is Pakistan’s leading playwright and head of the renowned Ajoka Theatre.
    https://www.world-theatre-day.org/messageauthor.html

    Shahid Nadeem was born in 1947 in Sopore, Kashmir. He became a refugee at the tender age of 1, when his family had to migrate to the newly-created Pakistan after the 1948 war between India and Pakistan over the disputed state of Kashmir. He has lived in Lahore, Pakistan where he did his Masters in Psychology from the Punjab University. He wrote his first play as a university student but became a dedicated playwright when he started contributing from his political exile in London, plays for Pakistan’s dissident theatre group, Ajoka, set up by Madeeha Gauhar, a pioneer theatre activist, whom he later married. Shahid Nadeem has written more than 50 original plays in Punjabi and Urdu and several adaptations of Brecht’s plays.

    He has been associated with Pakistan Television as a producer and member of senior management. He was imprisoned three times under various military-led governments for his opposition to military rule and adopted as a prisoner of conscience by Amnesty International. In the notorious Mianwali Jail, he started writing weekend plays produced by and for the prisoners. Later he worked as International Campaigns Coordinator and Asia-Pacific Communications Officer for Amnesty International. He has been a fellow at the Getty Research Institute, International Pen, USA and National Endowment for Democracy. He is also a member of Theatre Without Borders network.

    Shahid Nadeem’s plays have been widely performed and published in Pakistan and India. His plays have also been performed around the world including Bulha at Hammersmith Theatre (London, UK), Tramway (Glasgow, Scotland, UK) and Helsignor (Denmark), Amrika Chalo at Davis Centre for Performing Arts, Georgetown University, Washington (USA), Bala King at Black Box Theatre (Oslo, Norway), Burqavaganza in USA at Bravo for Women Theatre (San Francisco), Acquittal at Highways (Santa Monica) and Theatre Row (New York) and Dara at Lyttleton Theatre London (UK) and University of North Carolina, Chapel Hill (USA).

    His plays have been translated into English and published by Oxford University Press, Nick Hern Publishers and in several anthologies. He was awarded the President of Pakistan’s Medal for the Pride of Performance in 2009. He has also directed plays for stage and television and organized Theatre for Peace festivals in India and Pakistan. He has contributed for leading Pakistani and Indian papers and BBC’s Urdu Service. He has produced documentaries on cultural subjects including Lahore Museum, Punjabi customs, poet Iqbal and painter Sadeqain.

    Shahid Nadeem’s plays are well-regarded for their bold socially relevant, sometimes tabooed subjects such as religious extremism, violence against women, discrimination against minorities, freedom of expression, climate, peace and Sufism. Several of his plays address the issues of Partition of South Asia and shared cultural heritage of the region. He skillfully combines contemporary social and political themes with traditional forms and folk heritage to present an entertaining and intellectually stimulating theatre. Music is an inherent part of his theatre productions. He teaches art of writing at Ajoka Institute for Performing Arts and the Institute for Art and Culture, Lahore.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: